Atunci cand creez o interfata de utilizator, fie pentru web, fie pentru o aplicatie, principalul scop este de a elimina redundanta si de a face interfata pe cat de intuitiva posibil. Pare destul de simplu, dar la fel ca si in cazul proceselor subiective, e greu sa te tii de acest scop. Sugestiile ce urmeaza nu sunt sub nicio forma batute in cuie; sunt doar lucruri de care tin cont atunci cand creez o interfata de utilizator. De asemenea, ma ghidez dupa simplitate si dupa principiul KISS atunci cand imi creez interfatele.

1. Eliminarea redundantei

In vechea dezbaterea a sistemelor de operare (Windows vs. Mac) de cele mai multe ori oamenii vorbesc despre securitate dar lucrul care ma supara cel mai tare la platformele Windows este numarul foarte mare de posibilitati de a face acelasi lucru. Toate interfatele de utilizator au nevoie de o curba de invatare, dar nu folositi acest lucru drept scuza sa adaugati functionalitate duplicat.

Fiti cumpatati atunci cand adaugati elemente de navigare de top level, si fiti sigur ca este decizia corecta sa o faceti. O grupare de nivel mai ridicat poate fi ceea ce trebuie. Recent am dat de o carte intitulata The Paradox of Choice (Paradoxul alegerii); e vorba despre inabilitatea noastra de a face fata unei abundente de alegeri. Un exces de alegeri are un efect paralizator, asa ca nu lasati interfatele de utilizator sa-i copleseasca pe utilizatori. Asigurati-va ca tot ceea ce este inclus este absolut necesar in vederea realizarii scopurilor interfatelor de utilizator. Acest lucru va imbunatiti coeziunea si va mari intelegerea utilizatorilor despre continut.

2. Nomenclatura si Contextualizarea

Un utilizator ar trebui sa stie in mare ceea ce va gasi sub o navigare de top level. Numiti-va navigarea exact ceea ce este si nu incercati sa fiti haiosi atunci cand dati nume la diferite parti. Atunci cand creati navigarea si partile de continut, grupati elementele similare impreuna.

Contextualizati navigarea si anumite elemente de continut pentru a limita ceea ce utilizatorul trebuie sa preia vizual de fiecare data. Faptul ca acest continut are contextul potrivit si ca informatia este la obiect poate ajuta mult in adaugarea click-urilor aditionale continutului suport.

3. Consecventa

Este obligatoriu sa fiti consecventi in plasarea navigarii. Unele dintre cele mai proaste interfate de utilizator sunt cele in care navigarea se muta in pagina. Inconografierea si colorarea pot imbunatati mult interfata. Fiti fideli conventiilor Dumneavoastra de design si incercati sa nu variati prea mult.

Butoanele si tipografia ar trebui sa aiba linie de consecventa iar orice deviatii ar trebui sa atentioneze utilizatorului situatii speciale. Daca intampinati un caz in care exista o schimbare minora de la o pagina la alta, ca si in cazul unui mesaj eroare la un form, asigurati-va ca utilizatorul o sesizeaza. Acest lucru poate fi foarte frustrant pentru utilizatorii care nu observa refresh-ul paginii iar pagina nu e schimbata in mod evident.

4. Feriti-va de cursa inarmari vizuale

Atunci cand creati un site sau o aplicatie, de obicei, veti avea un input de la client sau din interesele afacerii. Este important sa le traduceti cererile deoarece au legatura cu interfata. Vor exista de multe ori parti cu mai multe interese dar cu scopuri separate care vor concura cu importanta interfatei. Este esential sa intelegeti acest lucru; se intampla atat de des incat am nascocit fraza cursa inarmari vizuale pentru a descrie acest lucru.

O situatie cursa inarmari vizuale este situatia in care multipli detinatori de interes concureaza importanta in interfata de utilizator. Aceasta situatie tinde sa deformeze interfata in niste directii ciudate riscand sa o faca sa-si piarda atingerea scopului principal. Reamintiti-le care sunt scopurile principale ale interfatei si asigurati-va ca sugestiile lor au acelasi scop. Multe interfate mi s-au distrus din cauza luptei intre interesele concurente, care sa fie mai mare si mai evidentiat.

De asemenea, va veti intalni cu tendinta oamenilor de a oferi solutii la problemele interfatelor – incercati sa-i faceti sa identifice problema mai intai. Deseori solutiile lor consta in a adauga ceva interfatei, dar nu intotdeauna este solutia cea mai buna. Daca mai intai intelegeti care este problema, posibil veti gasi o solutie mai buna.

5. Testele

Din cauza faptului ca ne implicam atat de tare in crearea interfatei, e greu sa avem o perceptie obiectiva asupra ei. Aici intervin testele. In cazul majoritatii proiectelor nu cred ca veti avea nevoie sa faceti multe teste, dar in cazul proiectelor care contin interfate de utilizator complicate, testele pot elimina multe intruniri cu clientii si de asemenea, pot economisi bani.

in concluzie

In cazul proiectelor mai mici, prin faptul ca aruncati simple priviri la macheta si intrebati pe cineva care nu cunoaste interfata care sunt scopurile principale si care sunt cele secundare ale fiecarui screen, va poate ajuta sa va dati seama daca interfata functioneaza. In cazul proiectelor mai ample, mai complexe, un test de genul formal user test sau de focus group va poate fi de asemenea de folos.

Niciuna dintre aceste sugestii nu este revolutionara, dar constituie lucruri de care tin cont atunci cand creez o interfata de utilizator noua. Nu puteti gresi daca incercati doar sa o faceti cat mai simplu posibil.

autor: Rik Catlow pe 16 Octombrie, 2007
sursa: http://www.rikcatindustries.com/2007/10/16/5-ways-to-make-a-user-interface-intuitive/

  • Reddit
  • StumbleUpon
  • del.icio.us
  • Digg
  • Twitter

2 Responses to “ 5 moduri de a face o interfata de utilizator intuitiva ”  

  1. 1 Bdesign

    Interesant articol, orice web designer ar trebui sa tina cont de ele.

  2. 2 Radu

    Nu vreau sa fiu rau dar ce rost are sa traduci integrat un articol scris in engleza? Oamenii care lucreaza in domeniul asta cunosc destul de bine limba engleza si nu cred ca ar avea o problema in a intelege ce a spus Rik acolo.

    Poate timpul tau ar fi mai bine utilizat pentru cautarea unor resurse noi si interesante decat pentru traducerea unui articol stufos.

    Cheers!

Leave a Reply