Lucrand de acasa cu norma intreaga ca si freelancer web developer am intalnit niste intrebari absolut socante din partea clientilor, la fel ca si prietenii mei. Aceasta este o mica colectie de astfel de intrebari de care trebuie sa fi constient odata ce te decizi sa lucrezi in acest domeniu.

1. Daca o faci gratis…

Asta sigur este una dintre cele mai des intalnite. Oamenii intotdeauna vor ca ceva sa fie facut cu cat mai putini bani posibil, ideea ca “primesti atat cat ai platit” aproape ca nu e cunoscuta pana la cel putin 18 ani, dar ea poate fi ignorata si de cei cu o varsta mult mai mare.

2. Asta va inseamna publicitate serioasa…

De obicei replica aceasta vine inainte de numarul 1, “Daca faceti asta gratis, va faceti publicitate”. Problema e ca aceasta publicitate nu se face prin intermediul unui link plasat in footer sau printr-o mentionare in post. Marea publicitate este garantata dupa terminarea sarcinii la fel ca si volumul mare de trafic de pe site-ul personal – impreuna cu posibila reclama gratuita plasata intr-un loc vizibil.

3. Avans?

Unii clienti vor sa lucrezi efectiv gratis. Fara avans si multa munca gratuita = un freelancer muritor de foame. Pentru a fi liber sa accepti o munca care nu implica avans, asigura-te ca ai niste bani pusi de-o parte, ca sa ai ce manca pana cand clientul achita totul la sfarsit. Asigura-te ca e de incredere si ca va achita la sfarsit. Neaparat sa-ti faci temele in acest sens.

4. Pot sa il pun pe GeoCities?

Iti storci creierul lucrand la un proiect pentru o durata lunga de timp si apoi un client te intreaba daca il poate pune pe un host incompatibil. Asta cere multe explicatii dificile dar constituie un grozav exemplu de trecut pe lista celor “Zece lucruri pe care speri sa nu le auzi de la client”

5. M-am razgandit, nu mai vreau

Aceasta afirmatie este intotdeauna enervanta si cateodata constitue o cerinta pentru a putea avansa cu alte proiecte. Dar este unul din acele lucruri care te vor afecta intotdeauna la nivel personal.

6. Ok, puteti pur si simplu sa adaugati asta, si asta

“Trebuie sa platesc pentru adaugiri? Ati spus ca veti face orice la un pret stabilit”. Aici incep certurile care iti pot afecta serios relatia cu clientul, in functie de felul in care reactionezi. Pentru a preveni aparitia acestei situatii, stabileste-ti intotdeauna din prealabil un set exact de sarcini si mentioneaza clar ceea ce vei face. De asemenea, subliniaza ce alte costuri vor putea interveni. Daca vor fi platite cu ora? Sau cu tarif fix? Discutate in contract? Orice ar fi – intotdeauna e cel mai bine sa planifici toate astea dinainte.

7. Voiam doar sa va faceti ca nu vedeti aceasta ilegalitate

Fie ca e vorba despre impozit (de obicei asa este), incalcarea legii este o fapta grava, ne-am inteles? Asigura-te ca te pui la punct cu impozitele care se aplica in cazul tau – asigura-te ca daca ai fost angajat sa faci o treaba pentru o firma ca un angajat – firma se ocupa de taxele si impozitele aferente – si daca esti un antrepenor, rezolva-ti singur impozitele. Iti va fi intotdeauna de folos sa cunosti putin legea, si sa consulti un contabil atunci cand nu esti sigur de ceva.

8. Mama a zis ca nu am voie sa platesc cu cardul ei de credit asa ca nu am cum sa va platesc

Dragut, dar de-a dreptul umilitor. Ni se intampla tuturor din an in pasti, si creeaza un entry amuzant.

9. Yahoo! ne va cumpara

Aceasta situatie primeaza in fata numerelor 1 si/sau 2. Oamenii sunt cumparati tot timpul – dar pur si simplu nu e cazul in care milioane de oameni sunt implicati in achizitionarea unui alt site. Yahoo! poate cumpara oriunde intre 1 si zeci de site-uri pe an, dar asta se intampla intre 1 si zeci de cateva milioane de site-uri web existente.

10. Absolut nimic

Clientul dispare de pe fata pamantului. Asta e cel mai cumplit cosmar al tau, te pun sa initiezi un proiect si pleaca, iti fac o descriere a proiectului si iti spun ca vei primi avansul si apoi nu mai auzi nimic de ei. Pentru a evita asta, asigura-te ca ai intotdeauna un plan B si daca ai o a doua posibilitate de a lua contactul cu clientul – chiar mai bine.

autor: Jamie Huskisson pe 12 Februarie, 2007
sursa: http://www.devlounge.net/articles/ten-things-you-hope-the-client-never-says

  • Reddit
  • StumbleUpon
  • del.icio.us
  • Digg
  • Twitter