Chiar si cei dintre noi care lucreaza serios la un site pentru a-l face accesibil, fac greseli. Unele dintre acele greseli afecteaza direct accesibilitatea site-ului, altele revin sa ne bantuie pe parcursul timpului. Intr-un articol bipartit (Seven Accessibility Mistakes (Part 1), Seven Accessibility Mistakes (Part 2)) care a fost publicat in Digital Web Magazine, Chris Heilmann vorbeste despre unele greseli care vizeaza accesibilitatea site-ului pe care le-a intalnit si despre cum le pot rezolva developer-ii web.

Majoritatea greselilor sunt din proiectele la care am lucrat. Unele sunt mai usor de evitat in viitoarele proiecte din moment ce depinde in mare de tine si de modul in care progresezi. Altele, pe de alta parte, depind de cererile clientului si pot fi mult mai dificil de evitat.

Greselile pe care le mentioneaza Chris (impreuna cu o descriere si comentariile mele) sunt:

1. Sa crezi in produse fara a le testa.

Cand un CMS sau un alt fel de unealta promite sa creeze site-uri accesibile si bazate pe standarde, nu o crede pana nu verifici. Am o experienta vasta, lucrand cu CMS care promiteau toate astea dar nici macar nu se apropiau de tinta.

2. Asumarea unei prea mari responsabilitati.

Nu promite clientului caruia ii construiesti un site ca el va ramane accesibil pentru totdeauna; acest lucru este posibil doar daca tu vei fi cel care ii va introduce continutul si care il va administra. Chris recomanda sfatuirea clientului, aceasta fiind abordarea pe care incercam sa o folosim la job-ul meu zilnic. Nu functioneaza intotdeauna dar noi macar am incercat.

3. Sa planuiesti doar pentru cel mai rau caz posibil.

Accesibilitatea nu inseamna creearea de site-uri pur HTML doar cu text si fara imagini. Inseamna sa incepi de la baza pentru a construi o fundatie solida, si doar apoi sa adaugi imbunatatiri progresive.

4. Impartasirea problemelor cu vizitatorul.

Cand un client cere un mecanism deranjant de protectie impotriva spam-ului si incercari inutile in ceea ce priveste prevenirea salavarii imaginilor, explica-i de ce nu-i o idee prea buna.

5. Sa incerci sa rezolvi probleme care sunt in afara domeniului.

Incearca sa rezisti tentatiei de a construi nifty widgets care copiaza functionaltitatea browser-ului. In schimb, petrece-ti timpul educandu-l pe client si scriind instructiuni simple si clare pentru cele mai utilizate functionalitati de browser. Aceasta este abordarea pe care o prefer, si recent am inceput sa pun aceste informatii pe o pagina obisnuita „Despre acest site” in loc sa le pun pe o pagina „Bilant despre accesibilitate”. Am scris putin mai mult despre alegerea mea in Accessibility statements or Site help pages?

6. Sa ascunzi sau sa scrii peste imbunatatirile de accesibilitate/utilizabilitate.

Fa link-urile cu “skip” vizibile si nu te amesteca la infatisarea elemtelor din formulare. Nu reusesc intotdeauna sa fac link-urile “skip” vizibile, dar in cazurile in care aceasta nu e acceptata, apar efectiv cand incepi sa folosesti tab-urile. Nu e ideal, dar mai bine decat nimic. Intotdeauna sunt foarte refractar fata de ceea ce inseamna stilizarea formularelor. Nu cred faza cu „consistenta vizuala” la care se apeleaza pentru a pleda pentru transformarea formularelor in altele mai dificil de utilizat.

7. Sa te ocupi de client – nu de clientii lor.

Incearca sa nu cedezi la fiecare cerere a clientului care stii ca va reduce calitatea site-ului. Aproape toata lumea crede ca stie destule despre Web astfel incat sa ia decizii hotaratoare legate de design. Nu multa lume chiar stie. Asta e job-ul tau.

Cateva citate demne de luat in seama din articol:

Nu copia ceea ce aduce user agent . In multe browsere, pot sa pun bookmark, sa printez si sa schimb marimea textului cu ajutorul elementelor de interfata ale browswr-ului (la fel ca si butoanele) si scurtaturile de la tastatura.

Chiar urasc sa copiez functionalitatea browserului. Din fericire, majoritatea clientilor nostri ne asculta sfaturile, asa ca rar ajung sa fac asta.

Chris ne arunca de asemenea niste vorbe intelepte din multimea celor fericiti care controleaza styling-ul (de cele mai multe ori pur si simplu designeri orientati vizual care apreciaza infatisarea mai mult decat functionalitatea, utilizabilitatea si accesibilitatea):

Desi e posibil sa nu fie evident de la prima vedere, exista motive pentru care browser-ele afiseaza elementele din formulare si link-uri asa cum o fac. Daca vrei sa le rescrii [...] ar fi bine sa ai motive bune si sa faci niste teste de utilizabilitate prin intermediul altor oameni. Browser developer-ii au facut-o.

si

De fiecare data cand incerci sa imbunatatesti infatisarea unui formular, pierzi avantajul recunoasterii instant. Ar fi bine ca aceste schimbari sa o merite.

Ia in seama toate acestea si exemplele pe care le dau in Styling form controls with CSS, revisited inainte sa incepi data viitoare sa descompui elementele din formulare.

autor: Roger Johansson pe 16 Ianuarie, 2007
sursa: http://www.456bereastreet.com/archive/200701/seven_accessibility_mistakes [...]

  • Reddit
  • StumbleUpon
  • del.icio.us
  • Digg
  • Twitter